Cele ogólne
- Uświadomienie posiadanych predyspozycji i możliwości twórczych.
- Rozwój zainteresowań.
- Kształcenie postaw kreatywnych.
- Obcowanie młodych redaktorów z wiedzą dostępną z różnych źródeł.
- Wszechstronny rozwój ucznia.
- Zdobywanie umiejętności pracy w zespole.
- Stosowanie technologii radiowej i komputerowej.
Cele szczegółowe
1. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, kształcenie umiejętności poprawnego, jasnego i precyzyjnego formułowania myśli oraz celowego władania środkami językowymi.
2. Kształcenie umiejętności wyrażania samodzielnych, niezależnych, lecz umotywowanych poglądów o otaczającym świecie.
3. Rozwój wyobraźni, fantazji, ekspresji artystycznej.
4. Kształtowanie postaw zainteresowania drugim człowiekiem.
5. Dążenie do osiągania przez uczniów dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej, moralnej.
6. Poznanie werbalnych środków przekazu i korzystania z dostępnych mass-mediów. Budowanie umiejętności samokształcenia.
7. Kształtowanie umiejętności planowania pracy w zespole.
8. Zapoznanie z pracą dziennikarza/sprawozdawcy i zasadami obowiązującymi w tym zawodzie.
Treści kształcenia i wychowania
1.Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, kształcenie umiejętności poprawnego, jasnego i precyzyjnego formułowania myśli oraz celowego władania środkami językowymi.
a) komunikacja językowa, kultura języka jako warunek dobrej komunikacji
b) stylistyka
c) doskonalenie sprawności językowej
- praca nad redagowaniem tekstu
- przystosowanie tekstu do określonego odbiorcy
- redagowanie tekstów o różnych funkcjach
- ćwiczenie różnych form wypowiedzi
- kompozycja tekstu, wewnętrzny porządek i spójność
- ocena poprawności językowej
2. Kształtowanie umiejętności wyrażania poglądów
a) podstawy polemiki i dyskusji
- kultura dyskusji
b) postulat rzetelności i prawdomówności, odpowiedzialności za słowo; odpowiedzialność za drugiego człowieka; szacunek dla rozmówcy
3. Rozwój wyobraźni, fantazji, ekspresji artystycznej
a) wyróżniki stylu artystycznego
b) ćwiczenia stylistyczne – zbieranie materiału leksykalnego: słów, fraz, zwrotów
c) notowanie zdarzeń z życia codziennego, pobudzanie wyobraźni.
4. Zainteresowanie rozwojem własnym i drugim człowiekiem; osiąganie dojrzałości intelektualnej i moralnej
a) szukanie tematów, zdobywanie i selekcja materiału
b) przygotowanie do wywiadu; sposób przeprowadzania wywiadu; wybór zgromadzonego materiału
c) lektura prasy, gromadzenie wycinków prasowych z przykładami różnych gatunków dziennikarskich
d) zasady etyki dziennikarskiej; rzetelność i uczciwość dziennikarza.
5. Samokształcenie
a) korzystanie ze słowników,
c) doskonalenie technik sprawozdawczych,
d) korzystanie z materiałów źródłowych i innych źródeł informacji, gromadzenie, opracowywanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie informacji.
Opiekun:
Ewa Chyczewska
Przemysław Ruciński
Członkowie:
Julia Kamińska - kl. 8 SP
Łucja Maranowska - kl. 8 SP
Miłosz Cichocki - kl. 8 SP